A csodákról
amelyek ezidõszerint nem remélhetõk,
mivel a korszak vége közel van.
Kivonat Emanuel Swedenborg kéziratai lefényképezett
kiadásának 10. kötetébõl, most elõször
kinyomtatva és közzétéve.
Forditotta és kiadta
Rev. P.H. Johnson, B.A., B.Sc.
Swendenborg Society (Inc.) 20/21 Bloomsbury Way, London, W.C.1
1942. Revised 1947
Az angol változatból készült
nyersforditás. Budapest, l993.
A Csodákról c. munka a Swedenborg MSS.-ben található, a Svéd Királyi Tudományos Akadémia Könyvtára õrzi, Stockholmban. Ez az MSS több kötetbe volt bekötve (mint a kódexek), nagyrészt Augustus Nordenskjöld bõkezüsége folytán. Ezek tartalmazták az MS.-t amely a Mennyei Titkok korábbi vázlata volt, és a Kódex 80-ban van a Teremtés könyve 22. fejezetének feltárása, amelynek végén található az itt közzétett irás.
Csodák és jelek
1. Sokan állítják azt, hogy senki sem beszélhet
azokkal, akik a másik életben vannak, és senki sem
hozhat híreket onnan. De ezt azért mondják,mert õk
nem hisznek a halál utáni életben, sem a halálból
való feltámasztásban; pedig azt tanulták, hogy
a régi korokban teljesen általános volt beszélgetni
a szellemekkel és az angyalokkal. Mások azt állítják,
hogy nincs szükség a továbbiakban arra, hogy a
mennybõl bármi lejöjjön, mert minden szükséges
dolog az üdvösséghez már kijelentetett az
Igében, és hogy további kijelentések nem várhatók.
De õk ezt rendszerint egyszerüen azért
mondják, hogy mindegyikük megtarthassa a saját
részleges dogmáját, úgy, ahogy azok tesznek,
akik néhány tévtanítást (herezis) birtokolnak,
amelyeket megerõsítenek az Ige betü szerinti értelmébõl.
Az Ige valóban a tanítás egyetlen forrása,
de annak belsõ értelmében, amely most tárul
fel, s amelyben a hit igazságai vannak. Ismét mások
ilyen módon érvelnek: Ki tudhatja az igazságot ezekrõl
a dolgokról? Nem kapunk ezekrõl a dolgokról kijelentést,
nem tárulnak fel a rejtett dolgok, nem történnek
csodák. ( Pedig ) ilyen dolgokban mi hinnénk. Azonban jól
tudjuk, hogy ezekben a napokban (manapság) ilyen történéseknek
nincs valószínüségük: ez szintén
elõre megmondatott, az okát pedig most fogom megadni.
2. Hitetlen szellemek, akik ilyen jellemü emberek voltak a testi
életben,
nagyon sürgették követeléseikben, hogy csodákat
láthassanak, és hogy ismerhessék a rejtett és
jövendõ eseményeket, kinyílvánítva
azt, hogy ilyen jelek nélkül õk nem tudnak hinni. Azt
felelték azonban nekik, hogy azok számára, akiknek
nincs hitük, a csodák egyáltalán
nem jelentenek semmit,(can accomplish absolutely nothing;
semmilyen hatásuk nincs.) ellenben azoknak, akiknek
van hitük, a csodák szükségtelenek. Az oka is megállapítható
volt ennek, nevezetesen, hogy a hit nem ültethetõ be csodák
által, hanem csak megerõsíthetõ valamelyest,
és hogy ez világos az Igébõl. A
Fáraó, például, noha õ sok csodát
látott, mégis megkeményítet-te a szívét.
Jákob fiai szintén, a sok csoda ellenére,
amit láttak Egyiptomban, nem hittek, amikor néhány
nappal késõbb a Vörös Tengerhez értek, és
a Sinai hegyen történt sok csoda ellenére egyetlen hónapon
belül az aranyborjút imádták. Naponként
kapták a mannát, és mégis morogtak állandóan,
a hit hiányából eredõen. Nappal felhõt
láttak a frigyláda fölött, éjjel pedig tüzet,
Jehova nagyon valóságos jelenlétét minden
pillanatban, mégis a rosszban növekedtek és nem a jóban.
Még sok más, Kánaán országában
általuk késõbb látott csodából
is (megállapítható ez ), különösen
Elijah és Elisha által, amint ez világos
az Ige történelmi részeibõl. Látható
ezekbõl a dolgokból, milyen kevés
ráhatásuk van a csodáknak.
3. Egy alkalommal, amikor bizonyos lelkek vitatkoztak a csodák
és jelek tárgyában, és azokat hit nélkül
akarták látni, érzékelhetõ volt
valami Isteni, mint valami szféra (övezet), amely
leírhatatlan. Volt abban valami ellenkezés a hittel, és
hitet romboló, a hitetlenné válás elõre
látható megvalósulásával, együtt
a beültetett jó és igaz minden erõvel
való eltávolításával, azokban,
akik szeretnek mindent a természetnek tulajdonítani,
mintha az lenne az Isteni. Ez magától értetõdõ
volt abból, hogy manapság nem történnek
az Istenibõl eredõ nyilvánvaló csodák.
Azok a csodák vannak az Istenibõl, amelyek az
Úr által történnek, és amelyek Öt
jelentik és foglalják magukban, és az Ö
Királyságát és Egyházát; ezek
(a csodák) Tõle szállnak alá a mennyen keresztül,
és a lelkek hozzák azokat müködésbe,
(bring them into effect, viszik véghez) akik a sajátjukból
(önmagukból) egyáltalán nem tesznek hozzá
semmit sem a müvelethez. (Csak) ezek az Isteni csodák,
és ezeket nevezzük Isten Ujjának. Az Igében leírt
csodák mindegyike ebbe a fajtába tartozik. Hogy a csodák
az Urtól vannak-e, arról könnyen meggyõzõdhetünk,
ha csupán arra gondolunk, hogy néhány vak visszakapta
látását, néhány süket a hallását,
és így tovább. Ezek számára
minden Isteni dolgokat jelentett és foglalt magában,
nevezetesen, az Ö Királyságának
és az Ö Egyházának mennyei állapotát.
Ez a titok idáig ismeretlen volt.
4. Az ok, amiért világosan megjelenõ Isteni csodák
nem fordulnak elõ manapság, kinyilváníttatott
nekem. Ez azért van így, mert a hit belsõ dolgai,
amelyeket mi befogadunk az Urtól, nem vethetõk
vagy ültethetõk be kényszerítés által,
vagyis a csodák közben keltett rémület és
ámulat alatt, hanem csak szabadságban. Azok a dolgok,
amik befolynak a kényszerítés alatt vagy a csodák
által, olyan természetüek, hogy az ember belsejében
hatnak, és olyan (vallásos) meggyõzõdéseket
keltenek, amelyek nincsenek összhangban az õ állapotával,
idejével vagy rendjével. Következésképpen
azok esetében, akiknek nincs hitük valami más
forrásból, a hit jói és igazságai, amelyek
befolynak ugyanabban az idõben, hozzákapcsolódnak
a hamisságokhoz és beszennyezõdnek a gonoszságoktól;
és mivel nincs más gyökerük, rövid idõn
belül mindkettõ megromlik vagy megtagadtagadtatik, amelybõl
az a veszély keletkezik, hogy ami szent, az megszentségteleníttetik;
ez olyan veszély, amelytõl az embert az Úr visszatartja,
amennyire csak lehet; ennek nyilvánvalónak kell lennie
mindenki számára. Továbbá, ha olyan
csodák történnének manapság, mint
amelyek Egyiptomban egykor, és amelyek Elijah és Elisha
által Kánaánban, amikor elõször úgy
tekintették, mint valami szent (dolgot) és kívánták
megismerni, mégis nagyon hamar, amikor az emberek kezdtek
okoskodni azokról, nem lettek e megcáfolva különbözõ
változatos úton-módon, és végül
nem tulajdonították e a természetnek ?
Ez a helyzet (most is), föként az úgynevezett
képzettekkel és értelmiségiekkel, inkább,
mint az egyszerü elméjüekkel (tanulatlanokkal), azonban
mostanság ezeket meggyõzik az elõzõek, és
ezért az õ késõbbi állapotuk sokkal
rosszabb lesz, mint ami-lyenben elõzõleg voltak. Elõször
tehát van a megismerés, de azután következik
a hittagadás (pervert, elfajulás) és elutasítás:
ez a megszentségtelenítés. (Lásd: Mennyei Titkok
573,1008,1010,1059,2081,2426.)
5. A szellemek egy csoportja felemelkedett mögöttem, a fejem
mögé, a tarkómhoz kerültek, aztán tovább
a fejem fölé, és végül megállapodtak
fölöttem és elõttem. A szellemeknek
ez a csapatja alig volt észrevehetõ, de homályosan
mégis láthatóak voltak. Gondoltam, hogy bizonyára
csalók (megtévesztõk, inconspicuous), de mint már
mondtam, ezek a szellemek egy különleges fajtája
voltak, alig észrevehetõek a lelki szférában,
de világosan láthatók a természeti szférában.
(Azoknak, akik lelki módon gon-dolkodnak, lelki szférájuk
van; de azoknak, akik természeti módon gondol-kodnak, (csak)
természeti.) Ennek az oka az volt, hogy amikor õk emberek
voltak, nem hittek semmi lelki létezésében, hanem
csak abban, ami természeti; és ebbõl a hiedelembõl
egy ilyen fajta állapot következik a halál után.
Ez a néhány szellem, nem híve semmi lelki létezésében,
nem hitt a pokol vagy a menny létezésében
sem, vagyis hogy van élet a halál után. Mint
mondtam, ezek egy európai nemzethez tartoztak, amelynek híres,
szabad, és virágzó kereskedelme van. Késõbb
beszélgettem velük, és észrevettem, hogyan törekedtek
a legnagyobb erõfeszítéssel és a legkörmönfontabb
ravaszsággal teljesen elrejteni a saját gondolataikat.
Hogy õk sikeresek lehessenek ebben, megtanulták, hogyan lophatják
el mások fogalmait (ideáit), és hogyan gerjeszthetnek
azok helyébe olyan fogalmakat, amelyekkel más irányba
fordíthatók mások gondolatai. Erre sok idõt
és ravaszságot szántak. Igy nyilvánvalóvá
vált, hogy a testi életben olyanok voltak, akik nem akarták,
hogy bármi is leleplezõdjön abból, amit õk
gondoltak és tettek, és hogy mohó vágy volt
bennük mások jójának ellopására.
Azonban nem csináltak hamis ürügyet, mint a hazugok
a csaláshoz; egyáltalán nem csaltak semmilyen különös
módon. Ezt alkalmazták mintegy tíz
órán át, így én megtanulhattam valamit
az embereknek errõl a fajtájáról, akik
ezen a módon viselkednek a testi életben. Minthogy õk
nem hittek a pokol, a menny, vagy a halál utáni élet
létezésében, megengedtetett nekem, hogy megkérdezzem
õket, mit gondolnak most az õ korábbi
hitükrõl, minthogy most tudniuk kell, hogy ezek a dolgok
vannak; és mit gondolnak most a világban való
életrõl, amely olyan fontosnak látszott számukra,
mintha az egyetlen egy (élet) lett volna; pedig
az az élet csak pillanatnyi volt, abban pedig, amit most tapasztalnak,
ezer, sõt, tízezer év, alig valami. Amikor hallották
ezeket a szavakat, elgondolkodtak, de nem adtak választ. Késõbb
megengedték, hogy beszéljek velük a hit igazságairól.
Amikor a világon éltek, visszautasították
ezeket, mert ezek lelki dolgok voltak, így ezekre a kérdésekre
sem feleltek semmit. Észrevehetõ volt az, hogy
folyamatosan visszautasították a hit igazságait,
és hogy az õ szférájuk (övezetük)
a legellentétesebb volt a többi szellemével. Igy én
beláttam, milyen nehéz lenne õket
eljuttatni még a hit legegyszerübb igazságainak
megismeréséhez is; makacsul csendben voltak, és nem
mondtak nyíltan ellent. Ráadásul, különös
módon, nem tudták elviselni, hogy az igazság egy élõ
bizonyíték által legyen bebizonyítva nekik.
Meg kell jegyeznem, hogy a természeti szférában
õk másként jelennek meg, mint a többiek: ruhákba
öltözötten, mint az emberek a földön, éppúgy
viselnek nadrágok ( breeches),de a lelki szférában
szönyekként jelennek meg. Ott az arcuk olyannyira lepusztult,
(drawn back,retracta) visszahuzõdott, hogy alig látszik többnek,
mint egy fogakból álló szerkezet. Az oka ennek
az, hogy a lelki világban a lelkeknek az arca képviseli a
lelki belsõt, és a fogak a természetit. Azok, akik
erkölcsös életet folytattak, és ravaszsággal
nem rabolták el mások jóját (javait),
nem oktattatnak ki ott a másik életben a hit igazságairól,
másokhoz hasonlóan, hanem hagyják õket gondolkodni
a királyságról, amelyben találják magukat,
és annak kormányzásáról és törvényeiról;
és arról, mit tesznek (tennének) õk ott mivelhogy
a királyságnak nincs más törvénye, mint
ami jó és igaz a királyságnak; mivel õk
saját állapotukban maradtak, aggodalmasan csodálkoztak
ezen, mint olyan jövendõ állapoton, ami rájuk
vár, és így végül arra a (következtetésre)
jutottak, hogy az üdvösség állapota önmagukból
ered. Késõbbi azonban megtanítattak, hogy ez
nem önmagukból van.
Mialatt párbeszédben álltam velük, megjelent
egy bizonyos (szellem) leereszkedve a mennybõl balról jobbra,
és azt mondta, hogy néhányan meghaltak mostanában
és az angyalok által közvetlenül a mennybe vezettettek.
Mi errõl beszélgettünk és arról, hogy
némelyek állapota lehetõvé teszi, hogy közvetlenül
a halál után a mennybe vigyék õket.(Lásd
a Mennyei Titkok 317-9; 1112; 2119; 213O;) Észrevettem a hitetlenség
szféráját gondolkodása homályosságából,
ami a szilárd véleménye volt a világon, amikor
ilyen véleményt hallott. A kiáramló hitetlenség
szférája (aura?) sok megfontolásból volt megerõsitve
nála, hogy olyan történés lehetetlen. Akkor,
amint láttam, kezdtek csodálkozni, és eltelni irígységgel,
hogy mások felemeltetnek a mennybe, mialatt õk ott álltak
alant és nem nagyon messze a pokoltól. Irígységük
növekedett, amikor azt mondták, hogy az, aki felemeltetett
(raised, sublatus) a mennyhez, egy velük határos nemzetbõl
érkezett, amellyel õk folyamatos versengésben voltak.
Végül beszéltem velük a csodákról,és
most lehetségessé vált számukra, az õ
kifejezett kivánságukra közölni, milyen hitük
volt nekik, és milyennek kellett volna lenni (milyen hitük
lehetett volna,) ha õk megtörtént csodákat láttak
volna a világban. Elõszörõk azt erõsitgették,
hogy lenne nekik hitük, ha csodákat láttak volna, mint
pl. ha valaki feltámadt volna a halálból. De mondtam
nekik, hogy éppúgy nem volna hitük, sõt, talán
még kevesebb is, mint elõtte. Amikor (relicti)
hagyták õket magukban gondolkodni ezen, szivükbõl
megvallották, hogy ha láttak volna valakit a ravatalról
feltámadni, azt gondolták volna elõször, hogy
ez csalás; de ha meggyõzettek volna arról, hogy mégsem
az, akkor azt mondták volna, hogy volt valami titkos kapcsolat (communicationem)
a halott ember lelke és valaki között, aki feltámasztotta
õt. Ha azonban ezt a tényt többször is megmutatták
volna nekik, akkor azt gondolták volna, hogy ez valami titok,amit
nem érthetnek meg, mert meghaladja az õ felfogásukat,
mert sok dolog van a természetben, amit nem képes felfogni
és megmagyarázni (senki). Nekik soha nem volt természet
feletti gondolatuk. Végül, mivel nekik soha nem volt hitük,
ezért az õ állapotuk rosszabb lenne, mint korábban
lett volna.Ezért a csoda kövekezménye az lett volna,
hogy még jobban megerõsitették volna magukat az igazság
ellen, hogy van ugyan valami feltámadás, vagy élet
a halál után, továbbá, hogy van valami Isteni
dolog az alsó világban. Ezekbõl megállapitható,
hogy a csodák által milyen természetüekké
válnának azok, akik elõzõleg nem hittek a mennyben
és a pokolban.
6. Néhányan csodákoztak, hogy van
az, hogy a hitetlenek a másik életben amikor hallanak és
ebbõl eredõen tudnak ezekrõl a tényekrõl,
(ilico) nem jutnak közvetlenül a hit állapotába,
vagyis hogy elismerjék, hogy az Úr kormányozza a Világegyetemet,
és hogy szivbõl kell imádni õt. Az ilyen személyekkel
kapcsolatban megtanittattam az angyalok által, hogy a hamisság
alapjaiban (kezdeteiben) a gonosz életben van, amiben elmerültek
a testi életben, s amely ellenáll ( harcol) ez ellen.
A hamisság kezdeteiben (alapjaiban, principles) a gonosz életbõl
származik, és úgy összetapad a lélekkel,
hogy nem lehet gyökerestõl kiirtani. Valódi
életük abban van. A hamisság alapjait és a gonoszságot
eltávolítani (csak) az életükkel együtt
lehetne, így abban maradnak.
Majdnem ugyanez az
eset az embernél, de a következõ különbséggel:
Van neki egy külsõ vagy testi emlékezete, amely
különösen aktív a világi életében;
azok a dolgok, amelyek az õ belsõ emlékezetéhez
tartoznak, a külsõ emlékezetben végzõdnek,
mint a rend végsõ (utolsõ) fokozatán. A testi
életben a külsõ emlékezet tökéletesedhet,és
tökéletesedik is, ha megegyezik (concordantias, agreement)
a belsõvel. De a másik életben a külsõ
emlékezet bár valójában jelen van, mégsem
lehet elõhozni belõle semmit, noha csendben szolgál
ott, mint a belsõ emlékezet alapja. Innen ered az, hogy a
másik életben az ember belsõje nem tökéletesedhet
tovább, csak olyan mértékben, amilyen mértékben
megegyezés van e két emlékezet között, vagy
olyan mértékben, amilyenben a megegyezést nem
gátolja a gonoszság és a hamisság. E két
emlékezet természetérõl több látható
az A.C. 2469-2494.
7. Vannak néhányan, akik azt gondolják, hogy a
gonosz üdvözülhet, csodálatosan jóvá
válhat, és beléphet a mennybe az Úr mindenhatósága
által; és hogy bármilyen lehet egy ember élete
és hite, az õ minden gonoszsága és hamissága
el fog távolíttatni, feltéve, hogy halálának
óráján utolsó leheletével a hit után
fog sóhajtani. De a gonosz(ság), amellyel egy ember beszennyezte
magát, nem fordítható át jóvá.
Valóban, ha a gonosz/ság csodálatosan eltávolíttatna
egy bünös embertõl, alig maradna neki valami élete.
Egy bizonyos lélek, aki az alapokat befogadta a testi életében,
éppen ezen a módon beszélt; ragaszkodott az õ
igazságához, és sürgetett másokat ennek
elfogadására. Tanítván õket, hogy az
nem úgy van, a lélek gonoszsága és hamissága
csodálatos módon eltávolíttatott, úgy,
hogy õk megláthatták, mennyi élete maradt neki.
Ö akkor úgy látszott, mint egy csecsemõ, aki
bizonytalan mozgásokat végez a kezeivel, amelyeket alig birt
mozgatni. Ugyanekkor olyan értelmi állapotban volt, amely
alig volt alkalmas a gondolkodásra; akár egy csecsemõ.
Egy szót sem tudott szólni, sem egy gondolatot felfogni.
Nagyon hamar visszatért korábbi állapotába;
de ebbõl láthatjuk azt, hogy a gonosz nem változtatható
jóvá és nem juthat a mennybe csodák által
sem.
8. Általános hit manapság, hogy mindenki üdvözül,
aki élete végén bizonyos kegyes gondolatokat gondol
és szívbõl beszél az üdvösségrõl
és az Úrról, különösen, ha megvallja,
hogy az Úr szenvedett õ érte(is). Ezt a véleményt
õk megerõsitik a mi Urunk azon szavaival is, amelyeket a
latornak mondott; és a következõ gyakran idézett
állitással is, hogy: ahová a fa esik, ott marad:
és hogy így nem számit, hogy az ember miként
élt egész életének tartama alatt.
Ilyen tanitások némi vigasztalást nyujthatnak
azoknak,
akik halálukon vannak, megnyugtathatja háborgó gondolataikat
korábbi életükrõl; de az igazság egészen
más. Az elõzõleg átélt élet meghatározza
egy ember jövõjének boldogságát vagy boldogtalanságát,
és a kegyesség(-kedés) éppen a halál
órája elõtt nem változtat semmit annak életén.
A halálfélelem jelenlévõ állapota készteti
arra az embert, hogy kegyesen gondolkodjon és beszéljen,
és különösen az önszeretet és a
világ szeretetének megszünése, vagy a testi és
világi gondok elnyugvása. Amikor ezek megszünnek, avagy
aludni térnek, mindenki ugyanolyan módon viselkedik. Ezért
ugyanennek a testi és világi szeretetnek a jelenléte
az, ami egyedüli gátja a jó befogadásának,
amely az Úrtól folyamatosan beáramlik. Ami a latrot
illeti, akihez az Úr szavai szóltak, õ felkészített
volt ezt megelõzõen; és azt az állitást
tekintve, hogy ,ahova a fa esik, ott fekszik, ez egyszerüen nem igaz,
miként bizonyithatóan a haldokló
vigasztalása sem, ugyanis nem tud-ható, hogy milyen
volt a belsõ ember az élete folyamán.
9. Mint mondtam, nincs hit csodák által. A hit beültettetik
(meggyökerezik) a belsõ emberbe, és ott összekapcsolja
(-ódik) magát a jó indittatásaival; a
hit, amely ott nem kapcsolódik össze (szövetségre,
házasságra lép) nem hit, mivel akkor nem tartozik
a szivhez. A jó indittatását (affection, érzelem)
fokozatosan bevezeti az Úr egy lelki uton, vagyis egy belsõ
uton keresztül, anélkül, hogy az ember valamit is tudna
róla. Másrészrõl a hit tanitása belép
a hallás utján, vagyis egy külsõ uton keresztül,
(carried, infertur) az emlékezetbe, ahonnan az Úr hivja elõ
a megfelelõ idõben és a megfelelõ rendben,
hogy összekapcsolódjon a jó/ság indittatásával.
Ezt akkor teszi, amikor az ember szabadságban van; az ember szabadsága
az õ indittatásából (érzelmébõl)
keletkezik; nincs más szabadság, csak ami az indittatásból
ered. Ilyen a hit fogamzása és meggyökerezése;
csak a szabadságban tett dolgok kapcsolódhatnak össze,
a kényszer alattiak sohasem. Ebbõl következik, hogy
csodák által sem lehet összekapcsolódás,
mivel azok olyan tulajdonságúak, hogy kényszeritenek.
Sõt, ha valami hit megfogan csoda által, és nem szárad
el önmagától, teljes bizonyossággal gyökerestõl
kiirtatik, mert csatlakozik (affigunt) a hamissághoz, és
összekapcsolódik a gonosszal.
10. Azok az emberek, akiknek nincs belsõ istentiszteletük
(cultum) hanem csak külsõ szertartásaik vannak, - miként
a judeaiaknak és az izraelitáknak, akiknek az egyháza
csak képviselte, kiábrázolta a mennyei szeretet és
a lelki hit dolgait, amelyek az igazi egyházhoz tartoznak -
nem csak csodák által, hanem félelmek és a
sokféle büntetés által is kényszerithetõk;
ugyanis semmi bensõjük nem volt, ami megtarthatta volna õket
a szövetségben, és bensõ nélkül a
külsõ olyan, mint a viharos széltõl ide-oda hajtott
nád. Azok a csodák, amelyek velük történtek,
nem tudták befolyásolni (influence) a belsõjüket,
ahol a jó/ság indittatása egyesül/het az igazsággal.
Az õ esetükben azonban, mivel a rend alapján az õ
szabadságuk nem vehetõ el, az egyiptomi mágusoknak
megengedtetett, hogy hasonló, külsõképpen megjelenõ
csodákat tegyenek, mint Mózes, hogy a választásban
megnyilvánuló szabadságuk megmaradjon. De miután
a belsõ igazságok kinyilvánittattak az Úr által,
akkor a csodák megszüntek, ahogy elõzõleg már
mondtam. ( mivel valódi értelmesség adatott.)
11. Beszélgettem az angyalokkal arról a témáról,
hogy az embernek önmagát kellene kényszeritenie,hogy
jót tegyen, a saját vágyainak ellenére, és
hogy önmagát kellene kényszeritenie, hogy az igazságokat
higyje, a saját vélekedése helyett; azonban nem kényszerithetõ,
hogy így tegyen. Azt mondta nekem, hogy az önkényszerités
a szabadság jele, mert egy belsõ forrásból
ered, és hogy van kényszerités, amely nem ebbõl
a belsõ szabadságból származik, hanem
egy külsõ kényszeritõ erõbõl. A
csodák, miként mondta, nem az önkényszerités
eszközei, hanem külsõleg kényszerítik az
embert.
12. Kevés ember tudja, mi a szabadság, és mi nem
az. Mindenki egyetért azzal a megállapitással, hogy
valaminek a szeretése és annak élvezése szabadságnak
látszik, és ami szembenáll ezzel a szeretettel és
örömmel, az nem tünik szabadságnak. Ha valami összhangban
van az önszeretettel és a világ szeretetével,
és annak vágyaival, az szabadságnak látszik
az ember szemében; de ez a pokol szabadsága. Ami az Úr
és a felebarát iránti szeretetbõl származik,
következésképpen a jó és igaz szeretetébõl,
az valóban szabadság, mégpedig mennyei szabadság.
A pokoli szellemek nem tudják, hogy van más szabadság
is az önszereteten és a világ szeretésén
kivül, számukra az ilyen szabadság a valódi
élet. Ha ez elvétetik tõlük, nem marad nekik
több életük, mint az újszülöttnek. (lásd
fent a 7. pontot.) Minden ilyen szellem ebben a fajta szabadságban
van, amikor mint egy nyomorult rabszolga szolgál az ördögök
közül néhánynak, amikor azonban elõbb-utóbb
abbahagyja a szolgálatot, egy még siralmasabb állapotba
jut, kölcsönösen egyik a másikat kinozza szörnyü
módon. Ilyen szabadság vár mindazokra, akik
nem ismernek el és nem vágynak másfajta szabadságot,
mint ami az önszeretetbõl és a világ szeretetébõl
ered.
Figyelemre méltó tény, hogy õk nem tudnak semmit
a mennyei szeretetõl, és ha az leiratik elõttük
ezerféle módon is, és életszerüen kinyilvánittatik
nekik, mégsem hiszik, hogy az egyáltalán valami. Pedig
a mennyei szeretet az Úrtól származik; ebben van a
menny minden angyala, amely, mint mondtam, az Úr iránti és
a kölcsönös szeretet; ez tehát a jó és
az igaz indittatása. Ennek a szabadságnak a természetérõl
tudható az a tény, hogy mindenki, aki ebben a szabadságban
van örvendezik és boldog, amikor megosztja azt szive legbelsõ
indittattásából másokkal, és hogy megoszthatja
másokkal, ebbõl ered öröme és boldogsága.
Ebbõl ered, mint egy középpontból az egész
menny minden boldogsága és öröme; és mivel
ott minden egyén ilyen természetü, egy folyamatos
kör keletkezik, véget nem érõ közlés,
(közössé tétel), amely egyedül az Úrtól
ered. Az elmondottakból megállapitható, milyen a mennyei
szabadság. Mivel az Úr akarata Isteni könyörületességébõl
az, hogy mindenkinek ilyen szabadság adassék, ezért
a jó és az igaz indittatása (affectio, érzése)
ilyen szabadságban fogamzik meg.
13. Jól ismert tény a másik életben, de
teljesen ismeretlen a világon manapság, hogy senki sem képes
gondolkodni és akarni Önmagából, hanemhogy másoktól
eredõen tesz igy; mindenki pedig ilyen kapcsolatban van az Elsõ
Élõvel, vagyis az Úrral; aki nincs ilyen kapcsolatban,
az nem is létezik. Azok, akik a gonoszságban és
a hamisságban vannak, összeköttetésben vannak a
pokollal, ahonnan az õ gondolataik és vágyaik származnak.
Azok, akik a jóban és igazban vannak, összekapcsolva
vannak a mennyel, és onnan vonzzák magukhoz gondolataikat
és vágyaikat. Ebbõl világosan látható,
honnan ered és milyen természetü szabadság az
egyik, és milyen a másik. Hogy a dolog igy áll,
az sokszorosan bizonyitott tény.
14. A fent mondottakból megállapitható: örökérvényü
törvény az, hogy mindenki szabadságban legyen gondolkodását
és akaratát illetõen, de erõsen korlátozva
legyen cselekedeteiben. Azok miatt van ez igy, akik a gonoszság
és hamisság indittatásában vannak, és
akiket csak az olyan külsõ kötelékek (tartanak
féken), mint a megbecsülés, a vagyon, a hirnév
vagy az élet elvesztésétõl való félelem,
és a törvényes büntetéstõl való
rettegés. E büntetések nélkül minden ilyen
személy nem hogy nem szolgálna másoknak, hanem a pokollal
együtt cselekedne.( Aki nem szolgálna neki, azokkal pokoli
módon bánna.) Manapság a legtöbb embert
ilyen kötelékek által kormányozza az Úr,
mégis úgy tünik fel ez elõttük, hogy õk
szabadok. De azokat, akik a jó és igaz indittatásában
vannak,
azokat olyan belsõ kötelékek segitségével
vezeti az Úr, mint a lelkiismeret, az Úr és a felebarát
iránti szeretet; és amikor ezekben a kötelékekben
vannak, a mennyei szabadságban vannak. Minden szeretet és
indittatás köteléknek neveztetik, mégsem tünnek
fel annak.
15. Az ember nem hiszi és nem akarja tudni, hogy õ nem
önmagától él, gondolkodik és akar; és
ennek a visszautasitásnak az oka a saját gonoszsága
és hamissága. Összetapad azzal, mivel összekapcsolja
magát vele, és addig, ameddig õ ebben az állapotban
van, semmi jó és igaz nem tulajdonítható neki.
(inputed) Másként áll a dolog, ha õ hiszi
azt, ami valójában az igaz, vagyis hogy minden gonosz a pokoltól
ered, és minden jó az Úrból. A gonoszság
akkor nem válna a sajátjává, mert az akkor
a pokolhoz tartozna; sem a jót nem igényelné, mint
sajátját, mert az az Úré; és igy
a másik életben nem büntetnék azért,
ami a gonosz számláján van, sõt, megjutalmaznák
a jóság számlája alapján, nem érdembõl,
hanem kegyelembõl.
16. Sok hamis csoda történt régen, és ez
lehetséges még a mai napig is, de csak azok között,
akiknek hite hamisságokból álló hit, és
akik imádsága, istentisztelete nem belsõ, hanem külsõ;
csodák által nem léphet be ilyen emberekbe hit, és
igy õk nem ( defile,contaminare)szennzezhetik be a belsõ
igazságokat, mert ott nincsenek ilyenek. Noha ezek a csodák
nem igazi csodák önmagukban, mivel a legnagyobb részük
csalás, mégis megzavarhatja az egyszerübb elméket,
akiknek bizonyos fajta külsõ kegyességük és
életszentségük van, s amely olyan mértékben
tisztátalan, amilyen mértékben õk a hamisságokban
vannak.
17. A mágikus csodák, amilyenek régen történtek
Egyiptomban, Káldeában, és más nemzetségek
között, mesterséges eszközök által hajtattak
végre, vagy szemfényvesztés által, nem más
célból, mint hogy azt a hitet ( hiedelmet ) keltsék,
hogy isteni megnyilatkozások voltak, és eképpen
a lelkek feletti hatalom jogosultságát, és a világi
javak bõségét biztosítsák. Ezek a csodák
önmagukban ellentétesek voltak az isteni renddel, de külsõ
formájukban hasonlítottak az isteni csodákhoz. Sok
ilyen csoda történt õrdögi szellemek által
a másik életben. Ezek, amikor kiszabadultak, (cum soluti,
set free ), semmi más céljuk nem volt, mint azon dolgok utánzása,
amelyek a mennyben vannak, és ez utánzások által
mások értelmének becsapása, különösen
azért, hogy õk uralkodhassanak és másokat megkárosíthassanak.
Ezek a szemfényvesztések rábeszélés
és fantáziák ( persuasiones, phantasias ) által
és a megfelelések rendellenes alkalmazásával
jönnenk létre, melyek által az új ( újonnan
jött ) szellemek (spirits) különösen elbájolódnak.
Van egy kiterjedt mezõ tekintélyes távolságra,
a láb talpának síkjában ( in the plane
of the sole of the foot ), ahol ilyenek nagy számban vannak
jelen. Az egyiptomi és a káldeusi mágusok pokla is
itt van, de a barlangok alatt. Mindenki, aki összezavart másokat
ilyen fortélyos ravaszságok által, az õ testi
élete folyamán, ilyen szellemekhez társul.
18. Az isteni csodák, amelyek manapság elöfordulnak
nem nyilvánvalóak, hanem rejtettek. Bekövetkezésük
esetén sok történést, mivel nem csodaként
jelennek meg, a véletlennek tulajdonitanak, vagy a körültekintésnek,
vagy a természetnek; csak azok kivévelek ez alól,
akik is-merik az Isteni Gondviselést minden egyes esetben ( a legkisebb
részleteiben is). Rejtettek, mint mondtam, azon okból, hogy
azoknak értelmében, akiknek belsõjét az Úr
elõkészitette a jó és igaz befogadására,
ne legyen idõszerütlen befolyás; hanem hogy õk
szabadságban legyenek azért, hogy befogadhassák
az õ hitét egy belsõ indittatásból.
Ez az, amit az Úr mond Tamásnak: ‘mivel te láttál
engem, Tamás, hittél, boldogok azok, akik nem látnak
és mégis hisznek.’( János 20: 29)